ویندوز 11 با حجم 100 مگابایتی!

تیم NTDEV که به ساخت نسخه‌های کم‌حجم ویندوز شهرت دارد، موفق شد حجم ویندوز ۱۱ را به ۱۰۰ مگابایت کاهش دهد.

تیم NTDEV با انتشار چندین نسخه‌ی کم‌حجم از ویندوز ۱۱ نشان داد که می‌توان از مدرن‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت حتی روی کامپیوترهایی که سخت‌افزار خیلی ضعیفی دارند نیز استفاده کرد.

NTDEV نسخه‌ی متنی ویندوز ۱۱ را آماده کرده که حجم آن فقط ۱۰۰ مگابایت است و به‌ بیان دیگر کم‌حجم‌ترین فایل ISO سیستم‌عامل ویندوز محسوب می‌شود.

از آنجا که نسخه‌ی ۱۰۰ مگابایتی ویندوز ۱۱ فقط به‌صورت متنی ارائه شده است، بسیاری از عملکردهای رابط گرافیکی معمولی سیستم‌عامل مایکروسافت در آن وجود ندارد.

تیم NTDEV حتی پس‌ از حذف رابط کاربری گرافیکی و برنامه‌های بومی ویندوز ۱۱، سیستم‌عاملی کاربردی ارائه داده است.

بر اساس اعلام NTDEV، نسخه‌ی متنی سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ پس‌ از نصب، حدود ۱٫۹۱ گیگابایت از فضای‌ ذخیره‌سازی کامپیوتر را اشغال می‌کند و فقط چهار پوشه‌ی معمولی و یک پوشه‌ی مخفی دارد. در مقام مقایسه، در روش نصب ویندوز ۱۱ استاندارد حداقل به ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیاز داریم.

به‌دلیل حذف رابط کاربری در نسخه‌ی متنی ویندوز ۱۱، انجام بسیاری از کارها در این سیستم‌عامل با سرعت کندتر نسبت‌ به نسخه‌ی معمولی انجام می‌شود. اگر از این موضوع چشم‌پوشی کنیم، نسخه‌ی ۱۰۰ مگابایتی ویندوز ۱۱ نشان می‌دهد وقتی از طرز کار سیستم‌عامل اطلاع داشته باشیم امکان حذف بسیاری از ویژگی‌های غیرضروری آن وجود دارد.

NTDEV سابقه‌ای طولانی در ارائه‌ی نسخه‌های کم‌حجم ویندوز مایکروسافت دارد. به‌عنوان مثال پروژه‌ی Live11 این تیم روی فلش مموری چهار گیگابایتی نصب می‌شود و می‌توان آن را روی کارت گرافیک انویدیا مدل RTX 3050 اجرا کرد.

برای استفاده از نسخه‌ی متنی ویندوز ۱۱ به کمی دانش فنی درمورد سیستم‌عامل نیاز دارید. اگرچه این نسخه از ویندوز ۱۱ دردسترس عموم قرار نگرفته است، اما نشان‌ از موفقیت‌آمیز بودن بهینه‌سازی‌ سیستم‌عامل مذکور دارد.

اشتراک در شبکه های مجازی
ایلیا باقری وب‌سایت
تایپ کردم، به صفحه خیره شدم، اسکرول کردم تا به جایی که هستم برسم و هنوز هم ادامه دارد...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *